Інформатика в навчальному процесі школи


   Разом з введенням в школу загальноосвітнього предмета «Основи інформатики та обчислювальної техніки» почалося формування нової галузі педагогічної науки - методики викладання інформатики, об'єктом якої є навчання інформатиці. Курс методики викладання інформатики з'явився в вузах країни в 1985 році. У 1986 році почався випуск методичного журналу «Інформатика та освіта». Відповідно до класифікації наукових спеціальностей, цей розділ педагогіки, що досліджує закономірності навчання інформатиці на сучасному етапі її розвитку відповідно до цілей, поставлених суспільством, отримав нову назву - «Теорія і методика навчання та виховання (інформатиці; за рівнями освіти)». Відповідно до Державного освітнього стандарту вищої професійної освіти спеціальності 030100 «Інформатика» (2000 р) курс МПІ став називатися «Теорія і методика навчання інформатики». Однак усталену назву «Методика викладання інформатики» продовжує використовуватися в назвах навчальних курсів, підручників, нормативних документах. Важливу роль у розвитку методики викладання інформатики зіграли дидактичні дослідження цілей і змісту загального кібернетичного освіти, накопичений вітчизняною школою ще до введення предмета інформатики практичний досвід викладання учням елементів кібернетики, алгоритмізації і програмування, елементів логіки, обчислювальної та дискретної математики і т.д. З огляду на, що перші досліди викладання кібернетики-інформатики велися вже в середині 50-х рр. минулого століття, розробка загальноосвітнього підходу до навчання інформатиці має в цілому майже півстолітню історію.
   До теорії і методики навчання інформатики потрібно відносити дослідження процесу навчання інформатики всюди, де б він не проходив і на всіх рівнях: дошкільний період, шкільний період, всі типи середніх навчальних закладів, вища школа, самостійне вивчення інформатики, дистанційні форми навчання та т.п. Кожна з перерахованих областей в даний час ставить свої специфічні проблеми перед сучасною педагогічною наукою. Нас в даному випадку в першу чергу буде цікавити та область методики інформатики, яка розглядає навчання інформатиці в середній школі в рамках загальноосвітнього предмета інформатики. Теорія і методика навчання інформатики в даний час інтенсивно розвивається; шкільного предмету інформатики вже майже два десятки років, але багато завдань в новій педагогічній науці виникли зовсім недавно і не встигли отримати ще ні глибокого теоретичного обґрунтування, ні тривалої дослідної перевірки. У відповідності до цілей навчання методика викладання інформатики ставить перед собою такі основні завдання: визначити конкретні цілі вивчення інформатики, а також зміст відповідного загальноосвітнього предмета і його місце в навчальному плані середньої школи; розробити і запропонувати школі і вчителю-практику найбільш раціональні методи і організаційні форми навчання, спрямовані на досягнення поставлених цілей; розглянути всю сукупність засобів навчання інформатики (навчальні посібники, програмні засоби, технічні засоби і т. п) і розробити рекомендації щодо їх застосування в практиці роботи вчителя. У ряді публікацій справедливо зазначалося, що протягом досить тривалого періоду утримання методичної підготовки майбутнього вчителя інформатики - найбільш слабка частина (і найбільш слабо забезпечена частина) його професійної підготовки. Зміст навчального предмета МПІ визначає його два основні розділи: загальна методика, в якій розглядаються загальні теоретичні основи методики викладання інформатики, сукупності основних програмно-технічних засобів, і приватна (конкретна) методика - методи вивчення конкретних тем шкільного курсу інформатики на пропедевтическом, базовому і профільному етапах навчання. Методика викладання інформатики - молода наука, але вона формується не на порожньому місці.
   Будучи самостійною науковою дисципліною, в процесі формування вона увібрала в себе знання інших наук, а в своєму розвитку спирається на отримані ними результати. Ці науки - філософія, педагогіка, психологія, вікова фізіологія, інформатика, а також узагальнений практичний досвід методик інших загальноосвітніх предметів середньої школи. Як зазначає Н. В. Софронова, «викладання інформатики на сучасному рівні спирається на відомості з різних областей наукового знання: біології (біологічні самоврядні системи, такі як людина, інший живий організм), історії і суспільствознавства (громадські соціальні системи), російської мови ( граматика, синтаксис, семантика і ін.), логіки (мислення, формальні операції, істина, брехня), математики (числа, змінні, функції, безлічі, знаки, дії), психології (сприйняття, мислення, комунікації) ».
    В умовах глобальної інформатизації всіх галузей людської діяльності і проникнення інформатики в усі інші науки можна сміливо стверджувати про зв'язок методики викладання інформатики практично з будь-якою наукою. Особливо посилилася ця зв'язок в зв'язку з переходом системи загальної середньої освіти України на профільне навчання: поза сумнівами курси за вибором з інформатики будуть затребувані у всіх профілях і шкільних дисциплінах. При цьому об'єктом вивчення в курсі методики викладання інформатики виступлять не тільки поняття і методи інформатики, зміст, структура і специфіка яких враховуються «за визначенням», а й ті науки (розділи наук), які будуть в тій чи іншій мірі інтегровані з інформатикою в елективних курсах. Вчителю інформатики необхідно орієнтуватися в проблемах філософії (світоглядний підхід до вивчення системно-інформаційної картини світу), філології та мовознавства (системи програмування, текстові редактори, системи розпізнавання тексту, засоби комп'ютерного перекладу, системи штучного інтелекту), математики, фізики та економіки (комп'ютерне моделювання ), живопису та графіки (графічні редактори, ди- зайн, системи мультимедіа) і т. д.

Учитель інформатики повинен бути широко ерудованою людиною, постійно підвищують свою кваліфікацію і рівень знань.



Рекомендуемые настройки для оптимального просмотра сайта: Браузеры Mozilla Firefox, Internet Explorer 9 и выше, Opera, Google Chrome.
Расширение экрана от 1024 на 786 и выше.
В браузере Internet Explorer ниже 9 сайт работает некорректно.
Многие видеоролики доступны для полноценного просмотра только в Mozilla Firefox.